Cookie Consent by Free Privacy Policy website Vanliga frågor | Mälartåg Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Vanliga frågor

Vi har samlat ihop det våra resenärer ofta undrar över så att du snabbt kan hitta svar på dina frågor. Här hittar du nästan allt du behöver veta när du reser med oss.

Alla kategorier

Sällskapsdjur är välkomna ombord. På utsidan av den första och sista vagnen i varje tågsätt finns det uppmärkt vart det är tillåtet att gå in med djur. Här kan du läsa mer om att resa med djur.

Om du har tappat bort eller glömt något på tåget är det MTR som ansvarar för hittegodset. Här kan du se kontaktuppgifterna angående hittegods. 

Det går utmärkt att låna ut din digitala Movingobiljett genom att flytta den till en annan enhet. Så här gör du:

  • Ladda ner Movingoappen på den mobil du önskar flytta biljetten till och logga in på Movingokontot där biljetten finns.
  • Bekräfta biljettflytten med ett knapptryck. Därefter har du flyttat din biljett och den finns inte kvar i den ursprungliga mobilen. Du kan flytta din biljett en gång var 24:e timme
  • Du kan återföra biljetten till den ursprungliga mobilen efter 24 timmar på samma sätt som beskrivs ovan.

 

Barn under 7 år får av säkerhetsskäl inte resa ensamma. Det går bra för barn och ungdomar från 7 år och uppåt att resa själva.

Troligtvis har förbindelsen brutits någon gång under köpet. Se efter om det har dragits pengar från kontot. Har det inte det, försök igen och se till att du har god uppkoppling. Har pengar dragits utan att du fått en biljett kontakta Mälartåg kundserivce för återbetalning. Här kan du se vår kontaktinformation.

Om du har rätt till ersättning när ditt tåg blivit försenat beror på hur långt ditt tåg kör samt hur stor förseningen är. Här finner du mer information om ersättning vid försening.

Det finns kostnadsfritt Wi-Fi ombord på alla våra tåg. 

Resenär med giltig Vuxen eller Ungdom/Studentbiljett får utan kostnad ta med två barn under 7 år. Här kan du läsa mer om hur det fungerar att resa med barn.

Hur många platser det finns ombord beror på vilken tågtyp du reser med. Nästan alla våra tåg är nya. Dubbeldäckarna har exempelvis 333 fasta sittplatser. Här kan du läsa mer om våra tåg.

Det går inte att boka rullstolsplats i förväg utan du reser i mån av plats.

Avinstallera appen och logga in på nytt, då borde biljetten dyka upp igen. Om du fortfarande har problem med appen kan du kontakta Mälartåg kundservice.

Om du reser på Mälartåg utan biljett eller med en ogiltig biljett riskerar du att få en tilläggsavgift om 1500 kr.

Två barn under 7 år får följa med utan kostnad per betalande vuxen. Ytterligare medföljande barn betalar rabatterat pris. Här kan du läsa mer om hur det fungerar att resa med barn.

Tågens avgångstider söker du lättast fram via vår reseplanerare.

Det stämmer, det går inte att blippa plastkortet på bussarna. Då Movingokortet inte längre kommer att finnas kvar efter den 31 mars 2023, uppmanar vi de som fortfarande har Movingo på kort att redan nu köpa Movingo som appbiljett. Appbiljetten kan skannas digitalt inom merparten av all lokaltrafik i Mälardalen. Innan du gått över till appbiljett kan du visa upp Movingokortet tillsammans med kvittot som du fick när du köpte din Movingo. Läs mer om när Movingokortet flyttar in i appen.

Vi rekommenderar att du befinner dig på plattformen i god tid, senast 5 minuter innan avgång. Dörrarna stängs cirka 30 sekunder innan avgång för att säkerställa att tåget ska kunna avgå i rätt tid.

Mälartåg har i dagsläget inget lojalitetsprogram.

Biljett kan du köpa på startsidan på vår webb, i vår app, SJs biljettautomat eller hos ett ombud. Här kan du läsa mer om våra biljetter.

Movingo är en biljett för dig som pendlar eller reser ofta i Mälardalen. Här kan du läsa mer om Movingo.

Det går bra att ta med barnvagn ombord. Barnvagnar ska placeras i Flexvagnen som du lättast identifierar genom att den blå färgen på utsidan av flexvagnen har dragits ned något. Här kan du läsa mer om flexvagnen. 

Ja, kontakta Mälartåg kundservice så hjälper vi dig. 

Priset för en enkelbiljett beror på vilken sträcka du vill resa. Aktuellt pris söker du lättast fram i biljettbokningen.

Med Movingo Alla Sträckor kan du resa med alla sträckor i hela Mälardalen. Förutom Mälartåg kan du även resa med SJ:s avgångar med Movingo-giltighet, Tåg i Bergslagen inom Västmanlands, Örebro och Östergötlands län samt även med Trosabussen, SL, Sörmlandstrafiken, UL, VL, Länstrafiken Örebro och Östgötatrafiken. Mer information om Movingo Alla Sträckor finner du här.

Avinstallera appen och logga in på nytt. Om det fortfarande står "ogiltig biljett" kontakta Mälartåg kundservice.

Priset för en Movingobiljett beror på vilken sträcka du önskar resa. Testa gärna vad din biljett kan kosta här.

Alla sittplatser på Mälartåg har samma höga standard och komfort vilket gör att det är enhetsklass ombord på tåget. Det är inte möjligt att förboka sittplats utan man reser i mån av plats.

Nej, du kan inte ändra din biljett under pågående period.

Nej, det går inte att förboka sittplatser ombord man reser i mån av plats.

Ett tillfälligt fel kan ha uppstått hos bussbolaget eller just i den biljettläsaren som gör att det inte går att blippa kortet. QR-koden uppdateras var tionde sekund, är QR-koden äldre går det inte att avisera biljetten. Spräckt eller smutsig skärm kan också vara en orsak till att det inte går att blippa Movingo biljetten.

Det går alldeles utmärkt att ta med sig cykel ombord på Mälartågs dubbeldäckare. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt. Du betalar inget extra och platsen går inte att reservera.

Här kan du läsa mer om att resa med cykel

Nej, du kan inte ändra din biljett under pågående period.

Ja, det finns rabatterat pris för barn, ungdomar och studenter. Här kan du läsa mer om åldersgränser och övriga villkor för rabatterat pris.

Reser du till eller från Arlanda behövs en särskild passagebiljett. Passagebiljetten ingår om du har en Movingobiljett med Arlanda som start- eller slutpunkt. I annat fall behöver du betala en extra avgift för passagebiljetten. Detta gör du enkelt i samband med köpet av din Movingobiljett. Läs mer om Movingo.

Mälartågs dubbeldäckare har en flexvagn i varje tågsätt. I flexvagnen finns det plats för alla. Här hittar du två rullstolsplatser, utrymme för cyklar, större bagage och barnvagn samt även en toalett med skötbord. Här kan du läsa mer om flexvagnen.

Trafikinformation om eventuella störningar i trafiken hittar du här.

Mälartåg trafikerar i dagsläget fem linjer:

Uppsala - Tierp - Gävle
Örebro - Eskilstuna - Stockholm - Uppsala
Linköping - Norrköping - Eskilstuna - Västerås - Sala
Hallsberg - Katrineholm - Stockholm
Norrköping - Nyköping - Stockholm

Se karta och läs mer om Mälartåg.

Ja, det finns rabatterat pris för ungdomar och studenter. Här kan du läsa mer om åldersgränser och övriga villkor för reducerat biljettpris.

Ja, det finns toaletter ombord på alla våra tåg. Här hittar du information om toaletter på våra tåg.

Både enkel- och periodbiljetternas prissättning är avståndsbaserad. Priset blir alltså högre ju längre avståndet mellan din start- respektive slutstation är.

Ja, det finns lugn avdelning i Mälartågs dubbeldäckare, på övervåningen i vagn 12. Här kan du se en vagnskiss för att hitta rätt.

Vilket spår ditt tåg avgår från hittar du på Trafikverkets trafikinformation.

Behöver du hjälp till och från tåget eller vid ett tågbyte kan du beställa ledsagning. Boka din ledsagning senast 24 timmar före avresa på telefon 0771-22 44 40. Här kan du läsa mer om ledsagning och på vilka stationer det erbjuds.

Biljett kan inte köpas ombord. Du köper biljetten enklast här eller i vår Mälartågsapp.

Om du inte kan uppvisa en giltig biljett ombord vid kontroll på Mälartåg ska en tilläggsavgift om 1500 kr ställas ut av trafikutövaren i enlighet med lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik till resande utan giltig biljett och där det inte föreligger förmildrande skäl i enlighet med § 2 i ovan nämnda lag . Här kan du läsa mer om biljettkontroll och tilläggsavgift.

Avinstallera appen och logga in på nytt. Prova att validera igen. SL-spärren kan tillfälligt vara ur funktion. QR-koden i Movingobiljetten uppdateras var tionde sekund, är QR-koden äldre öppnar sig inte spärren. Är skärmen spräckt eller smutsig kan det också vara en anledning till att spärren inte öppnas. Om du fortfarande upplever problem vid SL spärren kan du istället gå via spärrvakten och därefter kontakta Mälartåg kundservice för att få hjälp med appen. Här kan du kontakta Mälartåg Kundservice.

I Mälartågs dubbeldäckare finns det två speciellt avsedda utrymmen i varje ände av tåget, närmast förarhytten. Här får man varken äta nötter eller citrusfrukter. Man ska heller inte sitta här om man bär stark parfym. Djur får inte vistas här. Här kan du läsa mer om allergivänlig avdelning.

Då är biljetten även giltig på avgången före och nästkommande avgång med Mälartåg.

Avinstallera appen och logga in på nytt, då borde biljetten dyka upp igen. Om du fortfarande upplever problem med appen kan du kontakta Mälartåg kundservice.

Du hittar information om öppettider, utbud och service om nästan alla järnvägsstationer i Sverige på dinstation.se

Grundregeln är att varje person får ta med sig högst två väskor med en maxvikt på 20 kg. Samt ett mindre handbagage. Utöver detta får du ta med dig ett specialbagage, t ex en hopfällbar barnvagn eller ett skidfodral. Du ansvarar själv för att bära ditt egna bagage.

Är det sista avgången för dagen ska ersättningstrafik sättas in. Information om från vilken hållplats och när ersättningsbussar avgår hittar du på ersattningstrafik.nu

Vid trafikstörning är vi tillgängliga dygnet runt på kundservice för att kunna hjälpa till på bästa möjliga sätt. Du når oss på: 0771-22 44 40.

Nej, vi behöver då ordna med alternativt färdsätt till dig. Kontakta kundservice 0771-22 44 40 så hjälper vi dig.

Nej, om du kan fälla ihop din rullstol så att den inte är större än en normalstor väska räknas den som bagage. Flexvagnen har stort bagageutrymme, vagn 13. Här kan du läsa mer om hur det fungerar ombord.

Vi kan tyvärr inte erbjuda dig som reser på en rullstolsplats att ta med dig sällskapsdjur, då sällskapsdjur av allergiskäl endast får resa i djuravdelningen. Om du har möjlighet att fälla ihop rullstolen för att sen resa i djuravdelningen går det bra. Här kan du läsa mer om hur det funkar ombord.

Rullstolsplats eller plats för sittscooter bokas inte i förväg utan du reser i mån av plats.

Nej, rullstolsplats eller plats för sittscooter bokas inte i förväg utan du reser i mån av plats.

Du placerar väskor av kabinstorlek under eller mellan stolarna. Mindre väskor kan du placera på hatthyllan. På bagagehyllorna i vagnsändarna finns det plats för ­större bagage. Här kan du läsa mer om bagage.

Det finns ingen bistro eller varuautomat ombord för att köpa mat eller dryck, men det går bra att ta med eget.

Av säkerhetsskäl får du aldrig placera någonting i mittgången eller framför tågets dörrar. Utrymningsvägarna måste vara fria så att resenärerna snabbt kan utrymma tåget vid behov. Här kan du läsa mer om hur det funkar ombord.

Vänd dig i första hand till tågvärden ombord. Har du redan klivit av tåget eller har övriga frågor hjälper Mälartåg kundservice dig gärna. 

Vi strävar alltid efter att bli bättre och svarar gärna på dina funderingar. Vi svarar inom tre arbetsdagar. Här kan du lämna en kundsynpunkt.

Om du anser att du inte är skyldig att betala tilläggsavgiften måste du höra av dig till Mälartåg kundservice med en bestridan. Detta ska göras inom 10 dagar från det datum då tilläggsavgiften delades ut ombord. Du berättar om dina synpunkter på situationen vid kontrolltillfället och varför du tycker att du inte ska betala tilläggsavgiften. Din bestridan, tillsammans med tilläggsavgiftens kontrollnummer, ska skriftligen ske till e-post tillaggsavgiftmalartag@regionsormland.se

 

Nej, det kostar inget extra för dig som resenär att beställa ledsagning. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Har du däremot med dig ledsagare som följer med dig under resan behöver även ledsagaren ha giltig biljett.

Du är välkommen att kontakta Mälartåg Kundservice via telefon, chatt och på sociala medier. Här kan du läsa mer om Mälartåg kundservice och öppettider.

Du behöver beställa ledsagning senast 24 timmar innan resans avgång. Här kan du läsa mer om hur du gör för att boka ledsagning.

När du har lämnat en kundsynpunkt och bett om återkoppling återkommer vi till dig inom 3 arbetsdagar. Här kan du lämna en kundsynpunkt.

På samtliga stationer där det finns ledsagning finns så kallade mötesplatsskyltar. Dessa har text och symboler i relief och i punktskrift. Mötesplatser och skyltarna finns både utomhus och inomhus i väntsalar. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Nej, ledsagaren hjälper dig fram till dörren på tåget sen hjälper tågvärden dig vidare till sittplatsen. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Det är Riksfärdtjänsten Sverige AB som har anställt och utbildat ledsagarna samt ansvarar för sambandscentralen på uppdrag av Trafikverket. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Ledsagaren väntar med resenären tills tåget kommer även om det skulle vara försenat. Är förseningen större än 30 minuter kontaktar ledsagaren sambandscentralen för vidare instruktioner. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Periodbiljetten Movingo finns för 30-, 90- eller 365 dagar och gäller ombord på Mälartåg och även för den lokaltrafik som finns utmed sträckan du köper Movingobiljetten för. Här kan du läsa mer om Movingo.

Om du blir akut sjuk som gör att du inte kan resa behövs ett uppvisande av läkarintyg för att få biljetten återbetald. Här kan du läsa mer om våra köp- och resevillkor.

Avinstallera och installera om appen. Fungerar det fortfarande inte kontakta kundservice.

Om din ledsagare inte dyker upp eller om något annat händer i samband med din resa ska du kontakta journumret som du fick i samband med din bokning. Obs! Under detta nummer kan du inte boka ledsagning. Nödnummer, ledsagning: 0774-44 55 55

Här kan du läsa mer om ledsagning.

Via den här länken kan du se en bild på samtliga tågvagnar och var du hittar dem olika avdelningarna.

Nej, du får inte dricka alkohol ombord på Mälartåg. Här kan du läsa mer om vad som gäller ombord.

Periodbiljetten Movingo är inte personlig utan kan föras över en gång per 24 timmar till en annan mobil. Här kan du läsa mer om Movingo.

Du behöver vara på mötesplatsen mellan 15-30 minuter innan avgång, det beror på vid vilken station du ska resa från. Information om tid har du fått som sms eller mail. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Mälartåg har inga personliga biljetter, därför kan du överlåta din biljett till någon annan. Reser du med en Resplusbiljett som är giltig ombord på Mälartåg går det inte att byta namn på biljetten då Resplusbiljetter är personliga.


Här kan du läsa mer om våra biljetter.
Här kan du läsa mer om Resplus.

Ja, det finns möjlighet till det. Vill du ha hjälp med att boka ledsagning kontakta Mälartåg Kundservice.

Önskar du reklamera en resa på grund av en försening eller att tåget har blivit inställt kan du ansöka om ersättning vid försening här. Där finner du även information om när och vad för typ av ersättning du har rätt till.

Resenärer som stiger av och på tågen vid Arlanda Centralstation betalar en passageavgift på 130 kronor. Avgiften finns alltid inkluderad i enkelbiljetten om destinationen är Arlanda. Har du en Movingobiljett där start eller slutsträckan är Arlanda ingår också avgiften i pendlarbiljetten. Om Arlanda är en mellanliggande station kan du välja att lägga till avgiften i din pendlarbiljett, priset ligger på 400 kr/mån.

Bokningsnumret står på biljetten.

Du kan behöva uppvisa legitimation om du reser med en biljett till rabatterat pris. Är du student behöver du kunna uppvisa giltig studentlegitimation med SL-logga. Även vid resa med en Resplusbiljett kan du behöva uppvisa legitimation då de är personliga. Här kan du läsa mer om vad som gäller ombord.

Mälartåg app finns att ladda ner via App Store (iOS) eller Google Play (Android). 

Det är SL loggan som intygar att du är berättigad att resa till rabatterat pris. Den visar att du har en studietakt på minst 75% samt att du studerar på en studiemedelsberättigad utbildning. Här kan du läsa mer om våra resevillkor.

Du kan chatta med vår chattbot Mälar-Märta dygnet runt, du hitter henne i den blå pratbubblan här nere till höger på sidan. Vill du istället chatta med en av våra kundservicemedarbetare hjälper Mälar-Märta dig även med det. Här hittar du kundservice öppettider.

Ledar- och assistanshundar räknas inte som sällskapsdjur och får sitta på valfri plats ombord undantaget den allergivänliga avdelningen.

Det hittar du i Movingos app under trafikinfo. Det går att filtrera på endast Movingoavgångar.

Mälartåg säljer inga 10-biljetter i dagsläget men vi arbetar ständigt med att utveckla biljettsortimentet för att göra det än mer attraktivt att resa hållbart med tåg. Här kan du se Mälartågs biljettutbud.

Ja, det spelar ingen roll om du köper en biljett tidigt eller samma dag som du ska resa. Biljettpriset är detsamma oavsett.

Nej, när du köper Movingobiljetten väljer du ett startdatum när du vill att biljetten ska börja gälla. Du kan tidigast köpa en biljett 14 dagar innan. Här kan du läsa mer om Movingo.

Nej, i dagsläget går det inte att pausa biljetten. Här kan du läsa mer om Movingobiljetten.

Du laddar ner appen till den nya mobilen och loggar in på samma konto. Du får då en förfrågan om du vill flytta över biljetten till den nya enheten, väljer du "ja" kommer biljetten flyttas över till den nya mobilen. Obs! Du kan endast flytta biljetten en gång per 24 timmar.

I samband med ditt köp får du en QR-kod, det är koden som scannas av vid kontroll. Här kan du läsa mer om Movingo biljetten.

Movingo gäller i Stockholm-Mälardalen, Mälardalsområdet. Här hittar du karta över Mälardalsområdet och var Movingo gäller.

Ja, som plastkort via ombud. Dessa håller dock på att fasas ut och kommer att sluta gälla den 1 april 2023. Sista dagen att köpa eller ladda på ditt Movingokort är den 14 februari 2023. Du laddar ditt Movingokort hos ett ombud eller i SJs automater. Här kan du läsa mer om Movingokortet.

Om din telefon tillfälligt skulle sakna internetuppkoppling kan biljetten ändå skannas av ombordpersonalen på tåget, ombord på bussen och i SLs spärrar eftersom Movingobiljetten är aktiv i appen även när den inte är uppkopplad. Dessutom finns eluttag både på Mälartåg och SJs regionaltåg där du kan ladda din mobil.

De baseras på EU:s tågpassagerarförodning eller lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter samt våra allmänna köp- och resevillkor. Här kan du läsa mer om ersättning vid försening.

De allra flesta ansökningar om ersättning vid försening handläggs automatiskt, du får då ett beslut kort efter det att du ansökt. I de fall vi behöver handlägga din ansökan manuellt besvarar vi dig inom 7 dagar.

Ja, på vår dubbeldäckare ER1 är det ingen nivåskillnad mellan plattform och rullstolsplats och det finns en rullstolsanpassad toalett ombord.

På våra Reginatåg kommer du ombord tåget utan lift, men för att ta dig till och från rullstolsplatsen behöver en lift användas som finns ombord. Även våra Reginatåg har en rullstolsanpassad toalett.

Vi har dubbeldäckare men även sex regionaltåg av modell Regina. Här kan läsa mer om våra tåg.

Om du som resenär behöver hjälp vid stationen till tåget och från tåget eller vid eventuella byten kan du boka ledsagning senast 24 timmar innan avgång. Här kan du läsa mer om ledsagning.

Det beror på vilken lokaltrafik du vill resa med. Se respektive lokaltrafik för information om vad som gäller.

Du kan använda din Movingobiljett hela dygnet där din biljett gäller. Här hittar du mer information om Movingobiljetten.

Tidigast 14 dagar innan kan du köpa Movingo periodbiljett. Här kan du klicka för att få mer information om Movingobiljetten.

När en avgång blir inställd kan du i stället resa med en tidigare eller senare avgång. Din biljett gäller på avgången före eller nästkommande avgång med Mälartåg. Du kan i efterhand ansöka om ersättning här.

 

Ja, när du köper biljetten i vår app Mälartåg kommer biljetten till mobilen.

Mälardalstrafik ansvarar för regional kollektivtrafik i Mälardalen på ett antal sträckor, framförallt med tåg. De ansvarar även för periodbiljetten Movingo. Mälardalstrafik ägs av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland. Läs mer om Mälardalstrafik på malardalstrafik.se

Ja, det går bra, det är en maxvikt på 300 kg inklusive resenär. Det finns en maximal vändcirkel på 260 cm. (radie 130 cm). Här kan du läsa mer om att resa med sittscooter.

Hör av dig till Mälartåg kundservice så återköper vi den ena biljetten..

När du köper biljetten i appen har du biljetten i mobilen. Köper du biljetten via vår hemsida kan du skicka den till din mejl.

Om tågets totala totala körsträcka är längre än 150 km och förseningen överstiger 60 minuter. Här kan du läsa mer om ersättning vid försening.

Ja, det finns skötbord i den rullstolsanpassade toaletten. Här kan du läsa mer om hur det funkar ombord.

Ja, det går bra. I Flexvagnen finns det utrymme för barnvagnar, det är en av dem mittersta vagnarna där den blå färgen på utsidan av tåget är något neddragen. Här kan du se var i tåget du bäst placerar barnvagnen.

Ja, om du har lagt till passageavgift Arlanda för 400 kr/mån. Annars kan du betala 130 kr vid passagen på Arlanda. Är din start- eller slutdestination Arlanda är den redan inkluderad i priset. Här kan du se vad som gäller när du reser med Movingo.

Ja. Men ett av barnen måste vara under 7 år.

Max 3 barn, om två av barnen är under 7 år.

Ja. Resenär med giltig biljett får ta med sig två barn under 7 år utan kostnad. Reser barn över 7 år själv får barnet betala ungdompris.

Movingo "Alla sträckor" gäller på alla Mälartåg och SJs avgångar med Movingo-giltighet. Har du Movingo en viss sträcka, får du resa med Mälartåg alternativt SJs avgångar där Movingo gäller på den sträcka du köpt. Se mer om Movingos giltighet här.

När du köper Movingobiljetten i appen väljer du ett startdatum inom 14 dagar. Biljetten startar sedan automatiskt det datum du har valt.

För att skriva ut din enkelbiljett kan du i samband med köpet välja att få den levererad i PDF-format eller att den skickas till din e-postadress för att få den till dig i utskriftsvänligt format, därefter kan du skriva ut den.

Ja, det går bra. För närvarande har vi en del tekniska problem i appen vilket innebär att vissa biljetter inte kommer fram efter betalning med swish. Skulle detta inträffa kontakta kundservice 0771-22 44 40 så skickar vi ut biljetten via mejl. Vänligen ha ditt orderid för swishbetalningen tillgängligt.

Du kan ringa Mälartågs kundservice via telefon på 0771-22 44 00

Här hittar du information om planerade banarbeten och andra planerade trafikändringar, till exempel reducerad trafik vid storhelger.

I Mälartågs dubbeldäckare kan du i stort sett sätta dig var du vill i tåget. Har du allergier, reser med djur, vill resa i lugn avdelning eller reser med rullstol kan du se en vagnskiss här för att hitta rätt.

Ja, det går bra, du reser i mån av plats. Här kan du läsa mer om att resa med rullstol.

Movingo periodbiljett gäller på tågen och lokaltrafik i Stockholm-Mälardalen. Vilka tåg och lokaltrafik du kan resa med beror på vilken sträcka du har köpt biljett för. Här kan du läsa mer.

Ja, om barnet har fyllt 7 år. Läs mer i våra resevillkor.

Nej, som pensionär reser du till fullt pris. Det gäller både resa med Mälartåg och med Movingo periodbiljett. Här kan du se våra resevillkor.

Mälartåg säljer inga sista minuten resor.

Ja, den ska fällas ihop och förvaras i bagageutrymmet. Det är inte tillåtet att ladda elsparkcykel eller större litiumbatterier ombord på tåget.

Ja, du kan resa med nästa avgång om ditt tåg har blivit inställt.

Nej, det är inte tillåtet att röka ombord på tåget.

Nej, det är förbjudet att röka tobak eller liknande produkter vid anslutningsplats till kollektiva färdmedel, exempelvis plattformar, busshållplatser och taxizoner.

Mälartågs biljettutbud är enkelbiljetter och pendlarbiljetten Movingo som är giltig 30, 90 eller 365 dagar. Här kan du läsa om Mälartågs enkelbiljetter och om Movingo periodbiljett

Det säljs för närvarande hos Mälartågs ombud. Det fysiska Movingokortet kommer dock att tas ur bruk från och med den 1 april 2023. Kortet kommer att sluta säljas den 15 februari 2023 och kommer då inte heller kunna laddas längre. Läs mer om när Movingokortet flyttar in i appen här.

Du hittar våra tidtabeller i resesöket på startsidan.

Resplus är en biljett som kombinerar flera färdsätt eller reseföretag med en Kom-fram-garanti. Gemensamt garanterar reseföretagen att du kommer till din slutstation, även om trafikstörningar uppstår. Mälartåg är inte återförsäljare till Resplus biljetter. Du köper din Resplusbiljett på sj.se.

Du behåller dina poäng, men det är på resor med SJ du kan utnyttja dem och de förfaller enligt ordinarie SJ Prio-villkor.

MTR utför Mälartågs trafik på uppdrag av Mälardalstrafik, som ägs av de sex regionerna i Stockholm-Mälardalen.

De nya fasta priserna bygger på villkor för samhällsfinansierad trafik. Du vet vad din resa kommer att kosta oavsett om du köper din resa samma dag du ska åka eller långt i förväg. Syftet är att göra det enklare att köpa och resa med regionaltågstrafiken. Det fasta biljettpriset är i grunden baserat på hur lång sträcka du reser, men är också harmoniserat med länstrafikbolagens biljettpriser.

Stationerna där ditt tåg stannar hittar du här.

Du kan inte tjäna in SJ Prio-poäng på resor med Mälartåg med avresedatum från den 12 december 2021, eftersom det inte längre är SJ som ansvarar för trafiken.

Det är avståndet och hur lång förseningen är som avgör beloppet du kan få tillbaka. Här kan läsa mer och ansöka om Ersättning vid försening.

Det finns i dagsläget inga planer på att biljettpriset ska förändras. Men mindre justeringar kan komma att göras, i vissa fall handlar det om några tior uppåt eller nedåt, och på ett fåtal sträckor kan det bli lite större förändringar. Förändringarna beror främst på att biljettpriserna harmoniseras med länstrafikens biljettpriser.

Mälartågs biljetter är inte återbetalningsbara, det görs endast i undantagsfall se här för mer information.

Du kan inte längre tjäna in SJ Priopoäng på resor med SJ och Mälartåg när du reser på din Movingo.

Alla synpunkter på exempelvis trafiken, tågvärdar, städning lämnas till kundservice. Här hittar du kundservice kontaktuppgifter.

Appen heter "Mälartåg". Har du en iOS telefon laddar du ned den från App store. Har du en android telefon laddar du nu ned appen från Play butiken.

Kontakta i första hand tågvärden ombord, vid akut händelse, brott eller olycka kontakta 112.

Vi har en personuppgiftspolicy som följer gällande lagar och regler (GDPR). Här kan du läsa om hur vi hanterar personuppgifterna.

Nej, vi kommer inte erbjuda betalning med faktura till att börja med.

Mälartågs biljetter går bara att få återbetalda i undantagsfall. Här kan du läsa mer om våra köp- och resevillkor.

När du vill boka en kombinerad resa med flera trafikföretag, bokar du biljetten hos SJ. Du kan köpa din Resplus biljett hos SJ. Gå till sj.se.

Har du en Resplus biljett som är en kombinerad resa så garanterar reseföretagen att du kommer fram till din slutstation, även om en trafikstörning uppstår.

Har du köpt din resplusbiljett via SJ och valt ombokningsbar biljett går det bra att boka om den. Kontakta i sådana fall SJs kundservice så får du hjälp med det.

Ja, du kan välja återbetalningsbar biljett för Mälartåg, (det medför ett extra prispåslag på biljetten). För att vara återbetalningsbar ska biljetten avbokas via samma säljkanal som den köptes i innan tågets ordinarie avgångstid. Pristillägget återbetalas ej.

Ja, om inte biljetten är ombokningsbar eller återbetalningsbar, då måste du avboka biljetten innan resan påbörjas. Biljetten gäller annars bara på de tider du har biljetten bokad.

Om du missar din anslutning på grund av försenad eller inställd avgång orsakad av Mälartåg kontakta vår kundservice 0771-22 44 40 så hjälper vi dig med ombokning av biljett.

Ombokning vid trafikstörning orsakad av Mälartåg är tillgänglig dygnet runt genom att du ringer Kundservice. Det gäller även köpt kombinerad resa med flera trafikföretag (Resplus), där störningen är orsakad av Mälartåg.

Kontakta Mälartågs kundservice så hjälper vi dig på bästa möjliga sätt. 

Mälartåg kundservice öppettider för telefon är vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Chatten är öppen vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Ombokning vid trafikstörning orsakad av Mälartåg är tillgänglig dygnet runt på telefonnummer 0771-22 44 40.

När du har en Movingo biljett "alla sträckor" är biljetten även giltig på SJs InterCity tåg på Ostpendeln: Linköping-Norrköping-Stockholm-Uppsala-Tierp. Ostpendeln stannar inte i Katrineholm.

Du kan blippa Movingo-appbiljetten på bussarna i Sörmlandstrafiken, i VL-trafiken och SL-spärrarna på tunnelbane- och pendeltågsstationerna samt på bussar i SL-trafiken. Reser du i övriga trafiksystem där Movingo gäller måste du visa upp biljetten för bussföraren eller annan kontrollpersonal.  

Om din resa ersätts med buss kan du hitta mer information på sidan ersattningstrafik.nu. Här kan du se avgångstid för bussen och vilka stationer den stannar på. Du kan också följa bussen i realtid när turen väl startar och se hållplatser för de stationer där det finns ett särskilt hållplatsläge för ersättningstrafik.

Ombokning kan göras senast en timme innan avgångstid och för samma sträcka och resenärskategori. Kontakta kundservice på telnr: 0771-22 44 40 så hjälper vi till med det.

Ja, du kan resa med Interrailkort på Mälartåg. Följ länken här för mer information.

Kontakta vår kundservice 0771-224440 så kan vi skicka ut biljetten till dig.

Ja, som UL-resenär köper du enkelt din resa med Mälartåg i ULs försäljningskanaler. Biljetten är en zonbiljett, där det precis som tidigare ingår övrig kollektivtrafik inom zonen. Läs mer på ul.se

Du vänder dig till ULs kundservice på ul.se om du har frågor om din UL-biljett, t ex vill göra återköp. Har du rest på en UL biljett och blivit sen ansöker du om ULs förseningsersättning. För trafikinformation och synpunkter om själva resan med Mälartåg vänder du dig till Mälartåg Kundservice via malartag.se.

Har du köpt en Mälartåg enkelbiljett i Mälartågs app eller på malartag.se kontaktar du Mälartåg Kundservice på malartag.se/kundservice för alla kundserviceärenden.

Ja, din Movingo gäller precis som tidigare inom UL.

Nej, UL säljer bara sträckan Uppsala-Sala. Vill du resa hela vägen till Västerås med tåg kan du köpa en Mälartåg enkelbiljett via Mälartågs app eller på malartag.se. Om du redan har giltig UL-biljett (till Sala) kompletterar du då med en Mälartåg enkelbiljett Sala-Västerås. Reser du ofta är Movingo periodbiljett ett bra alternativ, som du köper i Movingoappen eller på malartag.se

Köper du en UL-biljett på sträckorna Uppsala-Gävle och Uppsala-Sala hos UL ingår zongiltighet, det vill säga att du kan fortsätta att resa på samma biljett på anslutande UL buss inom samma zon. Köper du en Mälartåg enkelbiljett i Mälartågs kanaler ingår endast tågresan. Mälartåg enkelbiljett kan bokas om senast en timme före avgångstid. Ombokning kan endast ske för samma sträcka och resenärskategori som ursprungsbiljetten. För ombokning kontaktar du Mälartåg kundservice.

Ja, du kan köpa Mälartågs enkelbiljett hos SJ eller SJs ombud, då tillkommer en bokningsavgift. Du kan även köpa en kombinerad resa där Mälartåg ingår, en så kallad Resplus biljett, den köper du antingen via SJ eller annat Resplus-ombud.

Om du har tappat bort eller glömt något på tåget är det MTR som ansvarar för hittegodset. Här kan du se kontaktuppgifterna angående hittegods. Utlämning sker på Mälartåg hittegods i centrala Stockholm, men kan även sändas med post till självkostnadspris.

Vi har ingen företagslösning i nuläget.

Nej, det går inte att boka gruppresa.

Ja, har du en ledsagare som följer med dig under resan behöver den personen ha en giltig biljett.

Den nya tidtabellen för 2023 innebär förändringar på vissa sträckor, medan trafiken är oförändrad på andra. För mer information om trafiken och hur de olika linjerna påverkas klicka dig vidare här.

 

MTR som kör våra tåg ansvarar för att hjälpa dig i skadeärenden, utreda händelsen och hantera eventuella ersättningsanspråk. Här hittar du kontaktuppgifter till MTR:s skadereglering.

Både SJ Movingokort och SL Access bygger på en äldre teknik och då det inte har gått att hitta en modern kortlösning som fungerar i flera olika biljettsystem behöver vi få fler att ha sin biljett i appen istället. Här kan du läsa mer om när Movingokortet flyttar in i appen.

Med Movingo i appen kan du:

  • Köpa och förnya din biljett snabbt och enkelt
  • Se aktuell trafikinformation för din resa direkt i appen
  • Skanna din biljett på tåget, ombord på bussen och i SLs spärrar
  • Flytta biljetten mellan olika smartphones en gång var 24:e timme

För att kunna använda dig av en app-biljett behöver du ha tillgång till en smartphone. 

Du kan senast ladda ditt kort den 14 februari 2023, med 14 dagars förköpsperiod. Sista möjliga resdag för SJ Movingokort och SL spärröppnare på Accesskort är 31 mars 2023. Här kan du läsa mer om när Movingokortet flyttar in i appen.

För att inte korten ska ha giltighet kvar när de slutar fungera, kommer du inte kunna köpa eller ladda ditt kort från och med den 15 februari 2023. Här kan du läsa mer om när Movingokortet flyttar in i appen.

Movingo kommer från den 15 februari 2023 bara att erbjudas som app-biljett. Här kan du läsa mer om Movingokortet.