Cookie Consent by Free Privacy Policy website Vanliga frågor | Mälartåg Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Vanliga frågor

Vi har samlat ihop det våra resenärer ofta undrar över så att du snabbt kan hitta svar på dina frågor. Här hittar du nästan allt du behöver veta när du reser med oss.

Movingo

Har du en Movingo periodbiljett går det bra att låna ut den genom att flytta den till en annan enhet. Så här gör du:

  • Ladda ner Movingoappen på den mobil du önskar flytta biljetten till och logga in på Movingokontot där biljetten finns.
  • Bekräfta biljettflytten med ett knapptryck. Därefter har du flyttat din biljett och den finns inte kvar i den ursprungliga mobilen. Du kan flytta din biljett en gång var 24:e timme
  • Du kan återföra biljetten till den ursprungliga mobilen efter 24 timmar på samma sätt som beskrivs ovan.

Observera att Movingo 5/30 inte kan lånas ut på ovan sätt då den vid köp låses till aktuell mobil enhet.

Troligtvis har förbindelsen brutits någon gång under köpet. Se efter om det har dragits pengar från kontot. Har det inte det, försök igen och se till att du har god uppkoppling. Har pengar dragits utan att du fått en biljett kontakta Mälartåg kundserivce för återbetalning. Här kan du se vår kontaktinformation.

Resenär med giltig Vuxen eller Ungdom/Studentbiljett får utan kostnad ta med två barn upp till och med 6 år. Här kan du läsa mer om hur det fungerar att resa med barn.

Avinstallera appen och logga in på nytt, då borde biljetten dyka upp igen. Om du fortfarande har problem med appen kan du kontakta Mälartåg kundservice.

Movingo periodbiljett är biljetten för dig som pendlar eller reser ofta i Mälardalen. Här kan du läsa mer om periodbiljetten. För dig som reser lite då och då finns biljetten Movingo 5/30, som du kan läsa mer om här.

Ja, kontakta Mälartåg kundservice så hjälper vi dig. 

Med Movingo periodbiljett "Alla Sträckor" kan du resa med alla sträckor i hela Mälardalen. Förutom Mälartåg kan du även resa med SJ:s avgångar med Movingo-giltighet, Tåg i Bergslagen inom Västmanlands, Örebro och Östergötlands län samt även med Trosabussen, SL, Sörmlandstrafiken, UL, VL, Länstrafiken Örebro och Östgötatrafiken. Mer information om Movingo Alla Sträckor finner du här.

Avinstallera appen och logga in på nytt. Om det fortfarande står "ogiltig biljett" kontakta Mälartåg kundservice.

Priset för en Movingobiljett beror på under hur lång period du vill kunna resa, vilken sträcka du reser på och om du är vuxen eller ungdom/student. Testa gärna vad din biljett kan kosta här.

Nej, du kan inte ändra din biljett under pågående period.

Ett tillfälligt fel kan ha uppstått hos bussbolaget eller just i den biljettläsaren som gör att det inte går att blippa kortet. QR-koden uppdateras var tionde sekund, är QR-koden äldre går det inte att avisera biljetten. Spräckt eller smutsig skärm kan också vara en orsak till att det inte går att blippa Movingo biljetten.

Nej, du kan inte ändra din biljett under pågående period.

Ja, det finns rabatterat pris för ungdomar och studenter. Här kan du läsa mer om åldersgränser och övriga villkor för reducerat biljettpris.

Avinstallera appen och logga in på nytt. Prova att validera igen. SL-spärren kan tillfälligt vara ur funktion. QR-koden i Movingobiljetten uppdateras var tionde sekund, är QR-koden äldre öppnar sig inte spärren. Är skärmen spräckt eller smutsig kan det också vara en anledning till att spärren inte öppnas. Om du fortfarande upplever problem vid SL spärren kan du istället gå via spärrvakten och därefter kontakta Mälartåg kundservice för att få hjälp med appen. Här kan du kontakta Mälartåg Kundservice.

Avinstallera appen och logga in på nytt, då borde biljetten dyka upp igen. Om du fortfarande upplever problem med appen kan du kontakta Mälartåg kundservice.

Periodbiljetten Movingo finns för 30-, 90- eller 365 dagar och gäller ombord på Mälartåg och även för den lokaltrafik som finns utmed sträckan du köper Movingobiljetten för. Här kan du läsa mer om Movingo.

Du kan även välja vår nya biljett Movingo 5/30, där du reser fem valfria dagar under en 30-dagarsperiod med Mälartåg, Trosabussen och som inkluderar omgivande lokaltrafik för din valda sträcka. Mer information om vår nya biljett hittar du här.

Om du blir akut sjuk som gör att du inte kan resa behövs ett uppvisande av läkarintyg för att få biljetten återbetald. Här kan du läsa mer om våra köp- och resevillkor.

Periodbiljetten Movingo är inte personlig utan kan föras över en gång per 24 timmar till en annan mobil. Här kan du läsa mer om Movingo. 

Movingo 5/30 kan inte flyttas över till en annan mobil. Mer information om Movingo 5/30 hittar du här.

 

Du kan behöva uppvisa legitimation om du reser med en biljett till rabatterat pris. Är du student behöver du kunna uppvisa giltig studentlegitimation med SL-logga. Även vid resa med en Resplusbiljett kan du behöva uppvisa legitimation då de är personliga. Här kan du läsa mer om vad som gäller ombord.

Det hittar du i Movingos app under trafikinfo. Det går att filtrera på endast Movingoavgångar.

Nej, när du köper Movingobiljetten väljer du ett startdatum när du vill att biljetten ska börja gälla. Du kan tidigast köpa en biljett 15 dagar innan. Här kan du läsa mer om Movingo.

Nej, i dagsläget går det inte att pausa biljetten. Här kan du läsa mer om Movingobiljetten.

Har du Movingo periodbiljett kan Du ladda ner appen till den nya mobilen och logga in på samma konto. Du får då en förfrågan om du vill flytta över biljetten till den nya enheten, väljer du "ja" kommer biljetten flyttas över till den nya mobilen. Obs! Du kan endast flytta biljetten en gång per 24 timmar.

Movingo gäller i Stockholm-Mälardalen, Mälardalsområdet. Här hittar du karta över Mälardalsområdet och var Movingo gäller.

Om din telefon tillfälligt skulle sakna internetuppkoppling kan biljetten ändå skannas av ombordpersonalen på tåget, ombord på bussen och i SLs spärrar eftersom Movingobiljetten är aktiv i appen även när den inte är uppkopplad. Dessutom finns eluttag både på Mälartåg och SJs regionaltåg där du kan ladda din mobil.

Du kan använda din Movingobiljett hela dygnet där din biljett gäller. Här hittar du mer information om Movingobiljetten.

Tidigast 15 dagar innan kan du köpa din Movingo periodbiljett. 

Movingo "Alla sträckor" gäller på alla Mälartåg och SJs avgångar med Movingo-giltighet. Har du Movingo en viss sträcka, får du resa med Mälartåg alternativt SJs avgångar där Movingo gäller på den sträcka du köpt. Se mer om Movingos giltighet här.

När du köper Movingobiljetten i appen väljer du ett startdatum inom 15 dagar. Biljetten startar sedan automatiskt det datum du har valt.

Har du en Movingo 5/30 behöver du även aktivera dygnsbiljetten inför varje resdag innan ombordstigning.

Movingo periodbiljett gäller på tågen och lokaltrafik i Stockholm-Mälardalen. Vilka tåg och lokaltrafik du kan resa med beror på vilken sträcka du har köpt biljett för. Här kan du läsa mer.

Mälartåg erbjuder enkelbiljetter, periodbiljetten Movingo samt vår nya biljett Movingo 5/30. Här kan du läsa om Mälartågs enkelbiljetter, Movingo periodbiljett och nya biljetten Movingo 5/30.

Från och med den 9 januari är det nya biljettpriser på Mälartåg enkelbiljett och Movingo periodbiljett. Mer information om prishöjningen kan du läsa om här.

Du kan inte längre tjäna in SJ Priopoäng på resor med SJ och Mälartåg när du reser på din Movingo.

När du har en Movingo periodbiljett "alla sträckor" är biljetten även giltig på SJs InterCity tåg på sträckan: Linköping-Norrköping-Stockholm-Uppsala-Tierp. Observera att dessa tåg inte gör uppehåll mellan Norrköping och Södertälje Syd.

Ja, din Movingo gäller precis som tidigare inom UL.

Vi har ingen företagslösning i nuläget.

I den nya tidtabellen för 2024 som börjar gälla från och med den 10 december planeras det för fler avgångar på Mälartågs fem linjer. Biljetter för perioden 10 december 2023 – 8 april 2024 har släppts för försäljning.

Läs mer om den nya tidtabellen för 2024 här.

Både SJ Movingokort och SL Access bygger på en äldre teknik och då det inte har gått att hitta en modern kortlösning som fungerar i flera olika biljettsystem behöver vi få fler att ha sin biljett i appen istället.

Med Movingo i appen kan du:

  • Köpa och förnya din biljett snabbt och enkelt
  • Se aktuell trafikinformation för din resa direkt i appen
  • Skanna din biljett på tåget, ombord på bussen och i SLs spärrar
  • Movingo periodbiljett kan flyttas mellan olika mobila enheter en gång var 24:e timme
  • Movingo 5/30 kan inte flyttas

För att kunna använda dig av en app-biljett behöver du tillgång till en smartphone. Mälartåg och Movingo app finns att ladda ner via App Store (iOS) eller Google Play (Android). Movingobiljetten går även bra att ha på en surfplatta som har version 11.0 eller senare för iPhone iOS och med version 5.0 eller senare för Android).

För att kunna använda dig av en app-biljett behöver du tillgång till en smartphone eller surfplatta. Movingoappen finns att ladda ner via App Store (för iPhone iOS version 11.0 eller senare), eller via Google Play (för Android 5.0 eller senare).

Du kan välja att betala din biljett med swish eller kontokort.

I de län där lokaltrafiken erbjuder skärgårdstrafik ingår även den i Movingobiljetten.

Nej, Movingo finns sedan 1 april endast som appbiljett.

Movingo 5/30 gäller på Mälartåg, Trosabussen och inom lokaltrafiken. Biljetten gäller inte på SJ eller Tåg i Bergslagen. Här kan du läsa mer om giltigheten för Movingo 5/30.

Movingo 5/30 gäller på Mälartåg, Trosabussen och inom lokaltrafiken i Stockholm-Mälardalen. Vilka tåg och lokaltrafik du kan resa med beror på vilken sträcka du har köpt biljett för. Här kan du läsa mer.

Villkoren för återköp av Movingo periodbiljett och Movingo 5/30 kan du läsa om här.

Din aktiverade 24-timmarsbiljett är giltig om din avgång med Mälartåg är försenad även om giltighetstiden har passerat. Är din avgång inställd är biljetten giltig på nästkommande avgång. Eventuella utlägg för anslutande lokaltrafik ersätts av Mälartåg. Du kan ansöka om ersättning vid försening här.

Det kan vara ett tillfälligt tekniskt fel eller bero på att SL har gjort en uppdatering i sitt biljettsystem och sina validatorer. När Movingoappen inte fungerar i SL:s spärrar behöver du gå via spärrvakten för att visa upp din biljett där.

Du kan blippa Movingo-appbiljetten på bussarna i Sörmlandstrafiken, i VL-trafiken och SL-spärrarna på tunnelbane- och pendeltågsstationerna samt på bussar i SL-trafiken. Reser du i övriga trafiksystem där Movingo gäller måste du visa upp biljetten för bussföraren eller annan kontrollpersonal.