Cookie Consent by Free Privacy Policy website Vanliga frågor | Mälartåg Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Vanliga frågor

Vi har samlat ihop det våra resenärer ofta undrar över så att du snabbt kan hitta svar på dina frågor. Här hittar du nästan allt du behöver veta när du reser med oss.

Biljetter

Har du en Movingo periodbiljett går det bra att låna ut den genom att flytta den till en annan enhet. Så här gör du:

  • Ladda ner Movingoappen på den mobil du önskar flytta biljetten till och logga in på Movingokontot där biljetten finns.
  • Bekräfta biljettflytten med ett knapptryck. Därefter har du flyttat din biljett och den finns inte kvar i den ursprungliga mobilen. Du kan flytta din biljett en gång var 24:e timme
  • Du kan återföra biljetten till den ursprungliga mobilen efter 24 timmar på samma sätt som beskrivs ovan.

Observera att Movingo 5/30 inte kan lånas ut på ovan sätt då den vid köp låses till aktuell mobil enhet.

Biljett kan du köpa på vår hemsida Mälartåg.se eller i vår app. Du kan även köpa biljett via SJ och SJs återförsäljare/ombud. Här kan du läsa mer om våra biljetter.

Movingo periodbiljett är biljetten för dig som pendlar eller reser ofta i Mälardalen. Här kan du läsa mer om periodbiljetten. För dig som reser lite då och då finns biljetten Movingo 5/30, som du kan läsa mer om här.

Priset för en enkelbiljett beror på vilken sträcka du vill resa. Aktuellt pris söker du lättast fram i biljettbokningen.

Med Movingo periodbiljett "Alla Sträckor" kan du resa med alla sträckor i hela Mälardalen. Förutom Mälartåg kan du även resa med SJ:s avgångar med Movingo-giltighet, Tåg i Bergslagen inom Västmanlands, Örebro och Östergötlands län samt även med Trosabussen, SL, Sörmlandstrafiken, UL, VL, Länstrafiken Örebro och Östgötatrafiken. Mer information om Movingo Alla Sträckor finner du här.

Priset för en Movingobiljett beror på under hur lång period du vill kunna resa, vilken sträcka du reser på och om du är vuxen eller ungdom/student. Testa gärna vad din biljett kan kosta här.

Nej, det går inte att förboka sittplatser ombord man reser i mån av plats.

Ja, det finns rabatterat pris för barn, ungdomar och studenter. Här kan du läsa mer om åldersgränser och övriga villkor för rabatterat pris.

Just nu pågår vår sommarkampanj där du kan ta med dig två barn upp till och med 11 år för 0 kr per betalande resenär vid köp av enkelbiljett via mälartåg.se eller från vår app. Erbjudandet gäller under perioden 27 maj - 18 augusti.

Ja, det finns rabatterat pris för ungdomar och studenter. Här kan du läsa mer om åldersgränser och övriga villkor för reducerat biljettpris.

Både enkel- och periodbiljetternas prissättning är avståndsbaserad. Priset blir alltså högre ju längre avståndet mellan din start- respektive slutstation är.

Biljett kan inte köpas ombord. Du köper biljetten enklast här eller i vår Mälartågsapp.

Om du inte kan uppvisa en giltig biljett ombord vid kontroll på Mälartåg ska en tilläggsavgift om 1500 kr ställas ut av trafikutövaren i enlighet med lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik till resande utan giltig biljett och där det inte föreligger förmildrande skäl i enlighet med § 2 i ovan nämnda lag . Här kan du läsa mer om biljettkontroll och tilläggsavgift.

Periodbiljetten Movingo finns för 30-, 90- eller 365 dagar och gäller ombord på Mälartåg och även för den lokaltrafik som finns utmed sträckan du köper Movingobiljetten för. Här kan du läsa mer om Movingo.

Du kan även välja vår nya biljett Movingo 5/30, där du reser fem valfria dagar under en 30-dagarsperiod med Mälartåg, Trosabussen och som inkluderar omgivande lokaltrafik för din valda sträcka. Mer information om vår nya biljett hittar du här.

Om du blir akut sjuk som gör att du inte kan resa behövs ett uppvisande av läkarintyg för att få biljetten återbetald. Här kan du läsa mer om våra köp- och resevillkor.

Avinstallera och installera om appen. Fungerar det fortfarande inte kontakta kundservice.

Periodbiljetten Movingo är inte personlig utan kan föras över en gång per 24 timmar till en annan mobil. Här kan du läsa mer om Movingo. 

Movingo 5/30 kan inte flyttas över till en annan mobil. Mer information om Movingo 5/30 hittar du här.

 

Mälartåg har inga personliga biljetter, därför kan du överlåta din biljett till någon annan. Reser du med en Resplusbiljett som är giltig ombord på Mälartåg går det inte att byta namn på biljetten då Resplusbiljetter är personliga.


Här kan du läsa mer om våra biljetter.
Här kan du läsa mer om Resplus.

Bokningsnumret står på biljetten.

Mälartåg säljer inga 10-biljetter i dagsläget men vi arbetar ständigt med att utveckla biljettsortimentet för att göra det än mer attraktivt att resa hållbart med tåg. Här kan du se Mälartågs biljettutbud.

Ja, det spelar ingen roll om du köper en biljett tidigt eller samma dag som du ska resa. Biljettpriset är detsamma oavsett.

Det beror på vilken lokaltrafik du vill resa med. Se respektive lokaltrafik för information om vad som gäller.

Tidigast 15 dagar innan kan du köpa din Movingo periodbiljett. 

Om avgången ställs in gäller biljetten även på nästa avgång med Mälartåg eller anvisad ersättningstrafik. Du kan i efterhand ansöka om ersättning här.

 

När du köper biljetten i appen har du biljetten i mobilen. Köper du biljetten via vår hemsida kan du skicka den till din mejl.

Ja, om du har lagt till passageavgift Arlanda för 410 kr/mån. Annars kan du betala 135 kr vid passagen på Arlanda. Här kan du se vad som gäller när du reser med Movingo.

Ja. Resenär med giltig biljett får ta med sig två barn upp till och med 6 år utan extra kostnad. Reser du med fler barn upp till och med 6 år per betalande resenär, behöver du köpa rabatterad biljett till dem. Barn från 7 år reser till ungdomspris.

Just nu pågår vår sommarkampanj där vi tillfälligt höjer åldersgränsen för medföljande barn vid köp av enkelbiljett. Du får under perioden 27 maj - 18 augusti ta med dig två barn upp till och med 11 år för 0 kr när du köper biljett via mälartåg.se eller i vår app.

För att skriva ut din enkelbiljett laddar du ner den som pdf, öppnar och skriver ut den. Du kan också välja att få den skickad till din e-postadress, då kan du visa upp biljetten som pdf direkt från skärmen.

Ja, du kan betala våra biljetter antingen med swish eller med kontokort.

Mälartåg säljer inga sista minuten resor.

Mälartåg erbjuder enkelbiljetter, periodbiljetten Movingo samt vår nya biljett Movingo 5/30. Här kan du läsa om Mälartågs enkelbiljetter, Movingo periodbiljett och nya biljetten Movingo 5/30.

Resplus är en biljett som kombinerar flera färdsätt eller reseföretag med en Kom-fram-garanti. Gemensamt garanterar reseföretagen att du kommer till din slutstation, även om trafikstörningar uppstår. Mälartåg är inte återförsäljare till Resplus biljetter. Du köper din Resplusbiljett på sj.se.

Mälartågs biljetter är inte återbetalningsbara, det görs endast i undantagsfall se här för mer information.

Mälartågs biljetter går bara att få återbetalda i undantagsfall. Här kan du läsa mer om våra köp- och resevillkor.

När du vill boka en kombinerad resa med flera trafikföretag, bokar du biljetten hos SJ. Du kan köpa din Resplus biljett hos SJ. Gå till sj.se.

Har du en Resplus biljett som är en kombinerad resa så garanterar reseföretagen att du kommer fram till din slutstation, även om en trafikstörning uppstår.

Har du köpt din resplusbiljett via SJ och valt ombokningsbar biljett går det bra att boka om den. Kontakta i sådana fall SJs kundservice så får du hjälp med det.

Ja, du kan välja återbetalningsbar biljett för Mälartåg, (det medför ett extra prispåslag på biljetten). För att vara återbetalningsbar ska biljetten avbokas via samma säljkanal som den köptes i innan tågets ordinarie avgångstid. Pristillägget återbetalas ej.

Om du missar din anslutning på grund av försenad eller inställd avgång orsakad av Mälartåg kontakta vår kundservice 0771-22 44 40 så hjälper vi dig med ombokning av biljett.

Ombokning vid trafikstörning orsakad av Mälartåg är tillgänglig dygnet runt genom att du ringer Kundservice. Det gäller även köpt kombinerad resa med flera trafikföretag (Resplus), där störningen är orsakad av Mälartåg.

Kontakta Mälartågs kundservice så hjälper vi dig på bästa möjliga sätt. 

Mälartåg kundservice öppettider för telefon är vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Chatten är öppen vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Ombokning vid trafikstörning orsakad av Mälartåg är tillgänglig dygnet runt på telefonnummer 0771-22 44 40.

Ombokning kan göras senast en timme innan avgångstid och för samma sträcka och resenärskategori. Kontakta kundservice på telnr: 0771-22 44 40 så hjälper vi till med det.

Ja, du kan resa med Interrailkort på Mälartåg. Följ länken här för mer information.

Kontakta vår kundservice 0771-224440 så kan vi skicka ut biljetten till dig.

Ja, som UL-resenär köper du enkelt din resa med Mälartåg i ULs försäljningskanaler. Biljetten är en zonbiljett, där det precis som tidigare ingår övrig kollektivtrafik inom zonen. Läs mer på ul.se

Du vänder dig till ULs kundservice på ul.se om du har frågor om din UL-biljett, t ex vill göra återköp. Har du rest på en UL biljett och blivit sen ansöker du om ULs förseningsersättning. För trafikinformation och synpunkter om själva resan med Mälartåg vänder du dig till Mälartåg Kundservice via malartag.se.

Har du köpt en Mälartåg enkelbiljett i Mälartågs app eller på malartag.se kontaktar du Mälartåg Kundservice på malartag.se/kundservice för alla kundserviceärenden.

Nej, UL säljer bara sträckan Uppsala-Sala. Vill du resa hela vägen till Västerås med tåg kan du köpa en Mälartåg enkelbiljett via Mälartågs app eller på malartag.se. Om du redan har giltig UL-biljett (till Sala) kompletterar du då med en Mälartåg enkelbiljett Sala-Västerås. Reser du ofta är Movingo periodbiljett ett bra alternativ, som du köper i Movingoappen eller på malartag.se

Köper du en UL-biljett på sträckorna Uppsala-Gävle och Uppsala-Sala hos UL ingår zongiltighet, det vill säga att du kan fortsätta att resa på samma biljett på anslutande UL buss inom samma zon. Köper du en Mälartåg enkelbiljett i Mälartågs kanaler ingår endast tågresan. Mälartåg enkelbiljett kan bokas om senast en timme före avgångstid. Ombokning kan endast ske för samma sträcka och resenärskategori som ursprungsbiljetten. För ombokning kontaktar du Mälartåg kundservice.

Ja, du kan köpa Mälartågs enkelbiljett hos SJ eller SJs ombud, då tillkommer en bokningsavgift. Du kan även köpa en kombinerad resa där Mälartåg ingår, en så kallad Resplus biljett, den köper du antingen via SJ eller annat Resplus-ombud.

Vi har ingen företagslösning i nuläget.

Nej, det går inte att boka gruppresa.

Ja, har du en ledsagare som följer med dig under resan behöver den personen ha en giltig biljett.

För att kunna använda dig av en app-biljett behöver du tillgång till en smartphone. Mälartåg och Movingo app finns att ladda ner via App Store (iOS) eller Google Play (Android). Movingobiljetten går även bra att ha på en surfplatta som har version 11.0 eller senare för iPhone iOS och med version 5.0 eller senare för Android).

Nej, det är inte möjligt att flytta biljetten till en annan enhet under biljettens giltighetstid.

Din aktiverade 24-timmarsbiljett är giltig om din avgång med Mälartåg är försenad även om giltighetstiden har passerat. Är din avgång inställd är biljetten giltig på nästkommande avgång. Eventuella utlägg för anslutande lokaltrafik ersätts av Mälartåg. Du kan ansöka om ersättning vid försening här.

Det kan vara ett tillfälligt tekniskt fel eller bero på att SL har gjort en uppdatering i sitt biljettsystem och sina validatorer. När Movingoappen inte fungerar i SL:s spärrar behöver du gå via spärrvakten för att visa upp din biljett där.

Du kan blippa Movingo-appbiljetten på bussarna i Sörmlandstrafiken, i VL-trafiken och SL-spärrarna på tunnelbane- och pendeltågsstationerna samt på bussar i SL-trafiken. Reser du i övriga trafiksystem där Movingo gäller måste du visa upp biljetten för bussföraren eller annan kontrollpersonal.