Cookie Consent by Free Privacy Policy website Vanliga frågor | Mälartåg Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Vanliga frågor

Vi har samlat ihop det våra resenärer ofta undrar över så att du snabbt kan hitta svar på dina frågor. Här hittar du nästan allt du behöver veta när du reser med oss.

Bokning och ombokning

Det går inte att boka rullstolsplats i förväg utan du reser i mån av plats.

Tågens avgångstider söker du lättast fram via vår reseplanerare.

Alla sittplatser på Mälartåg har samma höga standard och komfort vilket gör att det är enhetsklass ombord på tåget. Det är inte möjligt att förboka sittplats utan man reser i mån av plats.

Det går alldeles utmärkt att ta med sig cykel ombord på Mälartågs dubbeldäckare. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt. Du betalar inget extra och platsen går inte att reservera.

Här kan du läsa mer om att resa med cykel.

Behöver du hjälp till och från tåget eller vid ett tågbyte kan du beställa ledsagning. Boka din ledsagning senast 24 timmar före avresa på telefon 0771-22 44 40. Här kan du läsa mer om ledsagning och på vilka stationer det erbjuds.

Om du blir akut sjuk som gör att du inte kan resa behövs ett uppvisande av läkarintyg för att få biljetten återbetald. Här kan du läsa mer om våra köp- och resevillkor.

Mälartåg app finns att ladda ner via App Store (iOS) eller Google Play (Android). 

Har du köpt din resplusbiljett via SJ och valt ombokningsbar biljett går det bra att boka om den. Kontakta i sådana fall SJs kundservice så får du hjälp med det.

Ja, du kan välja återbetalningsbar biljett för Mälartåg, (det medför ett extra prispåslag på biljetten). För att vara återbetalningsbar ska biljetten avbokas via samma säljkanal som den köptes i innan tågets ordinarie avgångstid. Pristillägget återbetalas ej.

Ja, om inte biljetten är ombokningsbar eller återbetalningsbar, då måste du avboka biljetten innan resan påbörjas. Biljetten gäller annars bara på de tider du har biljetten bokad.

Om du missar din anslutning på grund av försenad eller inställd avgång orsakad av Mälartåg kontakta vår kundservice 0771-22 44 40 så hjälper vi dig med ombokning av biljett.

Ombokning vid trafikstörning orsakad av Mälartåg är tillgänglig dygnet runt genom att du ringer Kundservice. Det gäller även köpt kombinerad resa med flera trafikföretag (Resplus), där störningen är orsakad av Mälartåg.

Kontakta Mälartågs kundservice så hjälper vi dig på bästa möjliga sätt. 

Ja, du kan resa med Interrailkort på Mälartåg. Följ länken här för mer information.

Köper du en UL-biljett på sträckorna Uppsala-Gävle och Uppsala-Sala hos UL ingår zongiltighet, det vill säga att du kan fortsätta att resa på samma biljett på anslutande UL buss inom samma zon. Köper du en Mälartåg enkelbiljett i Mälartågs kanaler ingår endast tågresan. Mälartåg enkelbiljett kan bokas om senast en timme före avgångstid. Ombokning kan endast ske för samma sträcka och resenärskategori som ursprungsbiljetten. För ombokning kontaktar du Mälartåg kundservice.

Vi har ingen företagslösning i nuläget.

Nej, det går inte att boka gruppresa.

Ja, har du en ledsagare som följer med dig under resan behöver den personen ha en giltig biljett.

Tidtabellen för 2025 börjar gälla från och med den 15 december 2024 och innebär utökad trafik på vissa sträckor. 

Mer information hittar du här.

Med ett personligt konto kan du enkelt boka om din resa direkt i appen eller på webben fram till ordinarie avgångstid. Som inloggad kan du dessutom spara dina betalkortsuppgifter, se dina biljetter samt ladda ner kvitton och biljetter i PDF-format.

Fram till ordinarie avgångstid bokar du enklast om din biljett direkt i appen eller på webben via Mitt konto. Du kan även kontakta kundservice för att boka om din biljett, men då senast 60 minuter före ordinarie avgångstid.

Nej, du kan endast välja att boka om din resa, vilket du behöver göra före ordinarie avgångstid.

Du kan endast välja att ändra riktning på samma sträcka och då med samma resenärskategori.

Nej, när du bokar om din biljett flyttas villkoren för ersättning vid försening till den nya biljetten. Vid inställd avgång har du alltid möjlighet att resa på nästkommande avgång utan att behöva boka om din biljett.

Det finns inga begränsningar för antalet ombokningar utifrån samma biljett.