Vanliga frågor
Vi har samlat ihop det våra resenärer ofta undrar över så att du snabbt kan hitta svar på dina frågor. Här hittar du nästan allt du behöver veta när du reser med oss.
Före resan
Har du en Movingo periodbiljett går det bra att låna ut den genom att flytta den till en annan enhet. Så här gör du:
- Ladda ner Movingoappen på den mobil du önskar flytta biljetten till och logga in på Movingokontot där biljetten finns.
- Bekräfta biljettflytten med ett knapptryck. Därefter har du flyttat din biljett och den finns inte kvar i den ursprungliga mobilen. Du kan flytta din biljett en gång var 24:e timme
- Du kan återföra biljetten till den ursprungliga mobilen efter 24 timmar på samma sätt som beskrivs ovan.
Observera att Movingo 5/30 inte kan lånas ut på ovan sätt då den vid köp låses till aktuell mobil enhet.
Troligtvis har förbindelsen brutits någon gång under köpet. Se efter om det har dragits pengar från kontot. Har det inte det, försök igen och se till att du har god uppkoppling. Har pengar dragits utan att du fått en biljett kontakta Mälartåg kundserivce för återbetalning. Här kan du se vår kontaktinformation.
Resenär med giltig Vuxen eller Ungdom/Studentbiljett får utan kostnad ta med två barn upp till och med 6 år. Här kan du läsa mer om hur det fungerar att resa med barn.
Det går inte att boka rullstolsplats i förväg utan du reser i mån av plats.
När du reser med Mälartåg får du alltid ta med dig upp till två barn till och med 6 år per betalande resenär.
Villkoren för medföljande barn gäller för Vuxen- och Ungdom/Studentbiljett samt periodbiljetten Movingo, oavsett var du köpt din biljett.
Fler medföljande barn än två per betalande resenär, reser till rabatterat pris (ungdom/student).
Tågens avgångstider söker du lättast fram via vår reseplanerare.
Vi rekommenderar att du befinner dig på plattformen i god tid, senast 5 minuter innan avgång. Dörrarna stängs cirka 30 sekunder innan avgång för att säkerställa att tåget ska kunna avgå i rätt tid.
Biljett kan du köpa på vår hemsida Mälartåg.se eller i vår app. Du kan även köpa biljett via SJ och SJs återförsäljare/ombud. Här kan du läsa mer om våra biljetter.
Movingo periodbiljett är biljetten för dig som pendlar eller reser ofta i Mälardalen. Här kan du läsa mer om periodbiljetten. För dig som reser lite då och då finns biljetten Movingo 5/30, som du kan läsa mer om här.
Det går bra att ta med barnvagn ombord. Barnvagnar ska placeras i Flexvagnen som du lättast identifierar genom att den blå färgen på utsidan av flexvagnen har dragits ned något. Här kan du se var i tåget du bäst placerar barnvagnen.
Läs mer om barnvagn ombord och om att resa med barn på Mälartåg.
Priset för en enkelbiljett beror på vilken sträcka du vill resa. Aktuellt pris söker du lättast fram i biljettbokningen.
Med Movingo periodbiljett "Alla Sträckor" kan du resa med alla sträckor i hela Mälardalen. Förutom Mälartåg kan du även resa med SJ:s avgångar med Movingo-giltighet, Tåg i Bergslagen inom Västmanlands, Örebro och Östergötlands län samt även med Trosabussen, SL, Sörmlandstrafiken, UL, VL, Länstrafiken Örebro och Östgötatrafiken. Mer information om Movingo Alla Sträckor finner du här.
Priset för en Movingobiljett beror på under hur lång period du vill kunna resa, vilken sträcka du reser på och om du är vuxen eller ungdom/student. Testa gärna vad din biljett kan kosta här.
Alla sittplatser på Mälartåg har samma höga standard och komfort vilket gör att det är enhetsklass ombord på tåget. Det är inte möjligt att förboka sittplats utan man reser i mån av plats.
Nej, det går inte att förboka sittplatser ombord man reser i mån av plats.
Ja, det finns rabatterat pris för barn, ungdomar och studenter. Här kan du läsa mer om åldersgränser och övriga villkor för rabatterat pris.
Du kan snabbt och enkelt se den senaste trafikinformationen i appen när du söker din resa och på den köpta biljetten. Förutom spårinfo och ordinarie avgångs- och ankomsttid, kan du se realtidsinformation om spårändringar, justerade avgångs- ankomsttider, orsaker till förseningar, samt information om inställda tåg och ersättningsbussar.
Trafikinformation om eventuella störningar i trafiken hittar du även på vår hemsida under Läget i trafiken.
Mälartåg trafikerar i dagsläget fem linjer:
Uppsala - Tierp - Gävle
Örebro - Eskilstuna - Stockholm - Uppsala
Linköping - Norrköping - Eskilstuna - Västerås - Sala
Hallsberg - Katrineholm - Stockholm
Norrköping - Nyköping - Stockholm
Ja, det finns rabatterat pris för ungdomar och studenter. Här kan du läsa mer om åldersgränser och övriga villkor för reducerat biljettpris.
Både enkel- och periodbiljetternas prissättning är avståndsbaserad. Priset blir alltså högre ju längre avståndet mellan din start- respektive slutstation är.
Vilket spår ditt tåg avgår från hittar du på Trafikverkets trafikinformation.
Behöver du hjälp till och från tåget eller vid ett tågbyte kan du beställa ledsagning. Boka din ledsagning senast 24 timmar före avresa på telefon 0771-22 44 40. Här kan du läsa mer om ledsagning och på vilka stationer det erbjuds.
Biljett kan inte köpas ombord. Du köper biljetten enklast här eller i vår Mälartågsapp.
Om du inte kan uppvisa en giltig biljett ombord vid kontroll på Mälartåg ska en tilläggsavgift om 1500 kr ställas ut av trafikutövaren i enlighet med lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik till resande utan giltig biljett och där det inte föreligger förmildrande skäl i enlighet med § 2 i ovan nämnda lag . Här kan du läsa mer om biljettkontroll och tilläggsavgift.
Då gäller biljetten även på nästkommande avgång med Mälartåg eller anvisad ersättningstrafik.
Avinstallera appen och logga in på nytt, då borde biljetten dyka upp igen. Om du fortfarande upplever problem med appen kan du kontakta Mälartåg kundservice.
Du hittar information om öppettider, utbud och service om nästan alla järnvägsstationer i Sverige på dinstation.se
Grundregeln är att varje person får ta med sig högst två väskor med en maxvikt på 20 kg. Samt ett mindre handbagage. Utöver detta får du ta med dig ett specialbagage, t ex en hopfällbar barnvagn eller ett skidfodral. Du ansvarar själv för att bära ditt egna bagage.
Nej, om du kan fälla ihop din rullstol så att den inte är större än en normalstor väska räknas den som bagage. Flexvagnen har stort bagageutrymme, vagn 13. Här kan du läsa mer om hur det fungerar ombord.
Nej, du kan inte boka i förväg utan reser i mån av plats.
Nej, det kostar inget extra för dig som resenär att beställa ledsagning. Här kan du läsa mer om ledsagning.
Har du däremot med dig ledsagare som följer med dig under resan behöver även ledsagaren ha giltig biljett.
Du behöver beställa ledsagning senast 24 timmar innan resans avgång. Här kan du läsa mer om hur du gör för att boka ledsagning.
På samtliga stationer där det finns ledsagning finns så kallade mötesplatsskyltar. Dessa har text och symboler i relief och i punktskrift. Mötesplatser och skyltarna finns både utomhus och inomhus i väntsalar. Här kan du läsa mer om ledsagning.
Nej, ledsagaren hjälper dig fram till dörren på tåget sen hjälper tågvärden dig vidare till sittplatsen. Här kan du läsa mer om ledsagning.
Det är Riksfärdtjänsten Sverige AB som har anställt och utbildat ledsagarna samt ansvarar för sambandscentralen på uppdrag av Trafikverket. Här kan du läsa mer om ledsagning.
Ledsagaren väntar med resenären tills tåget kommer även om det skulle vara försenat. Är förseningen större än 30 minuter kontaktar ledsagaren sambandscentralen för vidare instruktioner. Här kan du läsa mer om ledsagning.
Periodbiljetten Movingo finns för 30-, 90- eller 365 dagar och gäller ombord på Mälartåg och även för den lokaltrafik som finns utmed sträckan du köper Movingobiljetten för. Här kan du läsa mer om Movingo.
Du kan även välja vår nya biljett Movingo 5/30, där du reser fem valfria dagar under en 30-dagarsperiod med Mälartåg, Trosabussen och Tåg i Bergslagen som inkluderar omgivande lokaltrafik för din valda sträcka. Mer information om vår nya biljett hittar du här.
Om din ledsagare inte dyker upp eller om något annat händer i samband med din resa ska du kontakta journumret som du fick i samband med din bokning. Obs! Under detta nummer kan du inte boka ledsagning. Nödnummer, ledsagning: 0774-44 55 55
Du behöver vara på mötesplatsen mellan 15-30 minuter innan avgång, det beror på vid vilken station du ska resa från. Information om tid har du fått som sms eller mail. Här kan du läsa mer om ledsagning.
Ledsagaren kan hjälpa dig med eventuellt bagage fram till tåget, du behöver själv kunna bära det ombord. Du kan ta med upp till 2 väskor som tillsammans väger max 20 kg. Vill du ha hjälp med att boka ledsagning kontakta Mälartåg Kundservice.
Resenärer som stiger av och på tågen vid Arlanda Centralstation betalar en passageavgift på 135 kronor. Avgiften finns alltid inkluderad i enkelbiljetten om destinationen är Arlanda.
Har du en Movingobiljett kan du välja att lägga till avgiften i din pendlarbiljett, priset ligger på 410 kr/mån.
Det är SL loggan som intygar att du är berättigad att resa till rabatterat pris. Den visar att du har en studietakt på minst 75% samt att du studerar på en studiemedelsberättigad utbildning. Här kan du läsa mer om våra resevillkor.
Det hittar du i Movingos app under trafikinfo. Det går att filtrera på endast Movingoavgångar.
Mälartåg säljer inga 10-biljetter i dagsläget men vi arbetar ständigt med att utveckla biljettsortimentet för att göra det än mer attraktivt att resa hållbart med tåg. Här kan du se Mälartågs biljettutbud.
Ja, det spelar ingen roll om du köper en biljett tidigt eller samma dag som du ska resa. Biljettpriset är detsamma oavsett.
Nej, när du köper Movingobiljetten väljer du ett startdatum när du vill att biljetten ska börja gälla. Du kan tidigast köpa en biljett 15 dagar innan. Här kan du läsa mer om Movingo.
Ja, på vår dubbeldäckare ER1 är det ingen nivåskillnad mellan plattform och rullstolsplats och det finns en rullstolsanpassad toalett ombord.
På våra Reginatåg kommer du ombord tåget utan lift, men för att ta dig till och från rullstolsplatsen behöver en lift användas som finns ombord. Även våra Reginatåg har en rullstolsanpassad toalett.
Om du som resenär behöver hjälp vid stationen till tåget och från tåget eller vid eventuella byten kan du boka ledsagning senast 24 timmar innan avgång. Här kan du läsa mer om ledsagning.
Det beror på vilken lokaltrafik du vill resa med. Se respektive lokaltrafik för information om vad som gäller.
Tidigast 15 dagar innan kan du köpa din Movingo periodbiljett.
Om avgången ställs in gäller biljetten även på nästa avgång med Mälartåg eller anvisad ersättningstrafik. Du kan i efterhand ansöka om ersättning här.
Ja, när du köper biljetten i vår app Mälartåg kommer biljetten till mobilen.
Ja, det går bra, det är en maxvikt på 300 kg inklusive resenär. Det finns en maximal vändcirkel på 260 cm. (radie 130 cm). Här kan du läsa mer om att resa med sittscooter.
Om du blivit debiterad fler gånger för ett köp hör av dig till Mälartåg kundservice så återköper vi den ena biljetten.
När du köper biljetten i appen har du biljetten i mobilen. Köper du biljetten via vår hemsida kan du skicka den till din mejl.
Ja, om du har lagt till passageavgift Arlanda för 410 kr/mån. Annars kan du betala 135 kr vid passagen på Arlanda. Här kan du se vad som gäller när du reser med Movingo.
Ja. Resenär med giltig biljett får ta med sig två barn upp till och med 6 år utan extra kostnad. Reser du med fler barn upp till och med 6 år per betalande resenär, behöver du köpa rabatterad biljett till dem. Barn från 7 år reser till ungdomspris.
Movingo "Alla sträckor" gäller på alla Mälartåg och SJs avgångar med Movingo-giltighet. Har du Movingo en viss sträcka, får du resa med Mälartåg alternativt SJs avgångar där Movingo gäller på den sträcka du köpt. Se mer om Movingos giltighet här.
När du köper Movingobiljetten i appen väljer du ett startdatum inom 15 dagar. Biljetten startar sedan automatiskt det datum du har valt.
Har du en Movingo 5/30 behöver du även aktivera dygnsbiljetten inför varje resdag innan ombordstigning.
För att skriva ut din enkelbiljett laddar du ner den som pdf, öppnar och skriver ut den. Du kan också välja att få den skickad till din e-postadress, då kan du visa upp biljetten som pdf direkt från skärmen.
Ja, du kan betala våra biljetter antingen med swish eller med kontokort.
Här hittar du information om planerade banarbeten och andra planerade trafikändringar, till exempel reducerad trafik vid storhelger.
I Mälartågs dubbeldäckare kan du i stort sett sätta dig var du vill i tåget. Har du allergier, reser med djur, vill resa i lugn avdelning eller reser med rullstol kan du se en vagnskiss för att hitta rätt.
Ja, det går bra, du reser i mån av plats. Här kan du läsa mer om att resa med rullstol.
Movingo periodbiljett gäller på tågen och lokaltrafik i Stockholm-Mälardalen. Vilka tåg och lokaltrafik du kan resa med beror på vilken sträcka du har köpt biljett för. Här kan du läsa mer.
Ja, om barnet har fyllt 7 år. Läs mer i våra resevillkor.
Nej, som pensionär reser du till fullt pris. Det gäller både resa med Mälartåg och med Movingo periodbiljett. Här kan du se våra resevillkor.
Mälartåg säljer inga sista minuten resor.
Ja, den ska fällas ihop och förvaras i bagageutrymmet. Det är inte tillåtet att ladda elsparkcykel eller större litiumbatterier ombord på tåget.
Nej, det är förbjudet att röka tobak eller liknande produkter vid anslutningsplats till kollektiva färdmedel, exempelvis plattformar, busshållplatser och taxizoner.
Mälartåg erbjuder enkelbiljetter, periodbiljetten Movingo samt vår nya biljett Movingo 5/30. Här kan du läsa om Mälartågs enkelbiljetter, Movingo periodbiljett och nya biljetten Movingo 5/30.
Du hittar våra tidtabeller i resesöket på startsidan.
Resplus är en biljett som kombinerar flera färdsätt eller reseföretag med en Kom-fram-garanti. Gemensamt garanterar reseföretagen att du kommer till din slutstation, även om trafikstörningar uppstår. Mälartåg är inte återförsäljare till Resplus biljetter. Du köper din Resplusbiljett på sj.se.
Mälartågs biljetter är inte återbetalningsbara, det görs endast i undantagsfall se här för mer information.
Appen heter "Mälartåg". Har du en iOS telefon laddar du ned den från App store. Har du en android telefon laddar du nu ned appen från Play butiken.
Nej, du kan välja att betala din biljett med swish eller kontokort.
Mälartågs biljetter går bara att få återbetalda i undantagsfall. Här kan du läsa mer om våra köp- och resevillkor.
När du vill boka en kombinerad resa med flera trafikföretag, bokar du biljetten hos SJ. Du kan köpa din Resplus biljett hos SJ. Gå till sj.se.
Har du en Resplus biljett som är en kombinerad resa så garanterar reseföretagen att du kommer fram till din slutstation, även om en trafikstörning uppstår.
Har du köpt din resplusbiljett via SJ och valt ombokningsbar biljett går det bra att boka om den. Kontakta i sådana fall SJs kundservice så får du hjälp med det.
Ja, du kan välja återbetalningsbar biljett för Mälartåg, (det medför ett extra prispåslag på biljetten). För att vara återbetalningsbar ska biljetten avbokas via samma säljkanal som den köptes i innan tågets ordinarie avgångstid. Pristillägget återbetalas ej.
Ja, om inte biljetten är ombokningsbar eller återbetalningsbar, då måste du avboka biljetten innan resan påbörjas. Biljetten gäller annars bara på de tider du har biljetten bokad.
Om du missar din anslutning på grund av försenad eller inställd avgång orsakad av Mälartåg kontakta vår kundservice 0771-22 44 40 så hjälper vi dig med ombokning av biljett.
Ombokning vid trafikstörning orsakad av Mälartåg är tillgänglig dygnet runt genom att du ringer Kundservice. Det gäller även köpt kombinerad resa med flera trafikföretag (Resplus), där störningen är orsakad av Mälartåg.
Kontakta Mälartågs kundservice så hjälper vi dig på bästa möjliga sätt.
Mälartåg kundservice öppettider för telefon är vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Chatten är öppen vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Ombokning vid trafikstörning orsakad av Mälartåg är tillgänglig dygnet runt på telefonnummer 0771-22 44 40.
När du har en Movingo periodbiljett "alla sträckor" är biljetten även giltig på SJs InterCity tåg på sträckan: Linköping-Norrköping-Stockholm-Uppsala-Tierp. Observera att dessa tåg inte gör uppehåll mellan Norrköping och Södertälje Syd.
Ja, du kan resa med Interrailkort på Mälartåg. Följ länken här för mer information.
Kontakta vår kundservice 0771-22 44 40 så kan vi skicka ut biljetten till dig.
Ja, som UL-resenär köper du enkelt din resa med Mälartåg i ULs försäljningskanaler. Biljetten är en zonbiljett, där det precis som tidigare ingår övrig kollektivtrafik inom zonen. Läs mer på ul.se
Du vänder dig till ULs kundservice på ul.se om du har frågor om din UL-biljett, t ex vill göra återköp. Har du rest på en UL biljett och blivit sen ansöker du om ULs förseningsersättning. För trafikinformation och synpunkter om själva resan med Mälartåg vänder du dig till Mälartåg Kundservice via malartag.se.
Har du köpt en Mälartåg enkelbiljett i Mälartågs app eller på malartag.se kontaktar du Mälartåg Kundservice på malartag.se/kundservice för alla kundserviceärenden.
Nej, UL säljer bara sträckan Uppsala-Sala. Vill du resa hela vägen till Västerås med tåg kan du köpa en Mälartåg enkelbiljett via Mälartågs app eller på malartag.se. Om du redan har giltig UL-biljett (till Sala) kompletterar du då med en Mälartåg enkelbiljett Sala-Västerås. Reser du ofta är Movingo periodbiljett ett bra alternativ, som du köper i Movingoappen eller på malartag.se
Köper du en UL-biljett på sträckorna Uppsala-Gävle och Uppsala-Sala hos UL ingår zongiltighet, det vill säga att du kan fortsätta att resa på samma biljett på anslutande UL buss inom samma zon. Köper du en Mälartåg enkelbiljett i Mälartågs kanaler ingår endast tågresan. Mälartåg enkelbiljett kan bokas om senast en timme före avgångstid. Ombokning kan endast ske för samma sträcka och resenärskategori som ursprungsbiljetten. För ombokning kontaktar du Mälartåg kundservice.
Ja, du kan köpa Mälartågs enkelbiljett hos SJ eller SJs ombud, då tillkommer en bokningsavgift. Du kan även köpa en kombinerad resa där Mälartåg ingår, en så kallad Resplus biljett, den köper du antingen via SJ eller annat Resplus-ombud.
Vi har ingen företagslösning i nuläget.
Nej, det går inte att boka gruppresa.
Ja, har du en ledsagare som följer med dig under resan behöver den personen ha en giltig biljett.
I den nya tidtabellen för 2025 som börjar gälla från och med den 15 december planeras det för fler avgångar på Mälartågs linjer. Biljettsläpp sker under oktober.
Både SJ Movingokort och SL Access bygger på en äldre teknik och då det inte har gått att hitta en modern kortlösning som fungerar i flera olika biljettsystem behöver vi få fler att ha sin biljett i appen istället.
Med Movingo i appen kan du:
- Köpa och förnya din biljett snabbt och enkelt
- Se aktuell trafikinformation för din resa direkt i appen
- Skanna din biljett på tåget, ombord på bussen och i SLs spärrar
- Movingo periodbiljett kan flyttas mellan olika mobila enheter en gång var 24:e timme
- Movingo 5/30 kan inte flyttas
För att kunna använda dig av en app-biljett behöver du tillgång till en smartphone. Mälartåg och Movingo app finns att ladda ner via App Store (iOS) eller Google Play (Android). Movingobiljetten går även bra att ha på en surfplatta som har version 11.0 eller senare för iPhone iOS och med version 5.0 eller senare för Android).
För att kunna använda dig av en app-biljett behöver du tillgång till en smartphone eller surfplatta. Movingoappen finns att ladda ner via App Store (för iPhone iOS version 11.0 eller senare), eller via Google Play (för Android 5.0 eller senare).
Du kan välja att betala din biljett med swish eller kontokort.
I de län där lokaltrafiken erbjuder skärgårdstrafik ingår även den i Movingobiljetten.
Nej, Movingo finns endast som appbiljett.
Movingo 5/30 gäller på Mälartåg, Tåg i Bergslagen, Trosabussen och inom lokaltrafiken. Biljetten gäller inte på SJ. Här kan du läsa mer om giltigheten för Movingo 5/30.
Movingo 5/30 gäller på Mälartåg, Tåg i Bergslagen, Trosabussen och inom lokaltrafiken i Stockholm-Mälardalen. Vilka tåg och lokaltrafik du kan resa med beror på vilken sträcka du har köpt biljett för. Här kan du läsa mer.
Villkoren för återköp av Movingo periodbiljett och Movingo 5/30 kan du läsa om här.
Din aktiverade 24-timmarsbiljett är giltig om din avgång med Mälartåg är försenad även om giltighetstiden har passerat. Är din avgång inställd är biljetten giltig på nästkommande avgång. Eventuella utlägg för anslutande lokaltrafik ersätts av Mälartåg. Du kan ansöka om ersättning vid försening här.
Det kan vara ett tillfälligt tekniskt fel eller bero på att SL har gjort en uppdatering i sitt biljettsystem och sina validatorer. När Movingoappen inte fungerar i SL:s spärrar behöver du gå via spärrvakten för att visa upp din biljett där.
Du kan blippa Movingo-appbiljetten på bussarna i Sörmlandstrafiken, i VL-trafiken och SL-spärrarna på tunnelbane- och pendeltågsstationerna samt på bussar i SL-trafiken. Reser du i övriga trafiksystem där Movingo gäller måste du visa upp biljetten för bussföraren eller annan kontrollpersonal.
Nej, du kan boka och resa med våra enkelbiljetter utan att skapa ett konto.
Med ett personligt konto kan du enkelt boka om din resa direkt i appen eller på webben fram till ordinarie avgångstid. Som inloggad kan du dessutom spara dina betalkortsuppgifter, se dina biljetter samt ladda ner kvitton och biljetter i PDF-format.
Nej, du kan endast välja att boka om din resa, vilket du behöver göra före ordinarie avgångstid.